Otaxi

Branding, website, stationaries

2017

Case Study


Oulun Aluetaksi Oy lähestyi meitä syksyllä 2016, sillä 2018 liikennekaaren ja sitä kautta taksilain muutos siinsi jo silmissä. Meille tehtävä oli mieleinen, sillä näimme alalla paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia ja toimimattomia käytäntöjä. Taksialan murroksen keskellä autoimme yritystä luomaan brändin, joka yhdisti alueen autot yhden asiakaslupauksen alle. Uskallamme väittää osaltamme onnistuneemme.

Alkuvuoden 2017 aikana järjestimme sarjan osallistavia brändiworkshoppeja yhdessä Oulun Aluetaksi Oy:n hallituksen kanssa. Näissä työpajoissa syvennyttiin alan erikoispiirteisiin, nykytilanteeseen sekä siihen, mitä voitaisiin ja haluttaisiin tehdä jatkossa paremmin. Keskusteluissa korostui autoilijoiden ammattiylpeys ja halu palvella asiakasta yksilöllisesti hyvin – monen kohdalla työtä oli harjoitettu jo useammassa sukupolvessa. Noita ehkä ajan saatossa hieman piiloonkin painuneita periaatteita lähdettiinkin kirkastamaan ja tuomaan esille brändilupauksen muodossa. Samalla tavoitteeksi otettiin, että OTAXI pystyisi palvelemaan asiakkaita koko Pohjanmaan alueella. Tälläkään kertaa emme siis itse keksineet mitään uutta tai väkisin kertoneet asiakkaalle mitä he ovat, vaan kiteytys syntyi yhdessä asiakkaan kanssa yhteisen työn tuloksena.

Vappuna 2017 suunnittelemamme uusi ilme lanseerattiin näkyvästi autojen muodossa Oulun keskustassa ja tapahtuma keräsikin hyvin julkisuutta (mm. Kaleva , Ilta-Sanomat , Kauppalehti). Pian myös uutisoitiin Kuusamon KuRu-Taksi Oy:n ja Pohjanmaan Taksi Oy:n aloittavan brändiyhteistyön OTAXIn kanssa. 2018 myös Taivalkosken ja Pudasjärven taksit liittyivät mukaan kasvattaen OTAXI-autojen määrän yli 600. Brändin puoleensavetävyyttä ja uskottavuutta voi siis pitää hyvänä – samalla pienemmät yhtiöt saavat muuttuneessa markkinointitilanteessa avukseen leveämmät hartiat myyntiin ja mainontaan.

OTAXI oli taksiyhtiöiden etujoukossa valmistautuessaan muutokseen jo vuotta taksilain muutosta aiemmin. Etukeno oli perusteltu, sillä kuluttajat ehtivät oppia käyttämään uudella ilmeellä varustettuja luotettavia, paikallisia autoja. Nyt kaupungilla kulkiessa helposti ajatteleekin, että ”Tuoltahan ne ovat aina näyttäneet!” Autojen keltaisen teippauksen merkityksen todella huomaa niin kaupunkikuvassa kuin etäämpänäkin liikkuessa. Samalla taksien määrä ja merkitys osana liikennettä ja yhteiskunnan sujuvuutta tulee hahmotettua toisella tavalla.

Yhtenä brändin haasteena oli vakuuttaa myös taksia ammatikseen kuljettavat muutoksen tarpeellisuudesta ja mahdollisuuksista. Tätä varten toteutimme yhdessä OTAXIn kanssa 2018 keväästä syksyyn kestävän brändikiertueen, joka jalkautui eri paikkakunnille laajentuneella toiminta-alueella. Kiertueen tilaisuuksissa saimme mahdollisuuden viestiä brändilupauksen yhtenäisen lunastamisen merkityksestä asiakaskokemuksen kannalta.

OTAXIn kanssa toteutimme mm:

  • Yrityksen nimen suunnittelun
  • Visuaalisen identiteetin suunnittelu
  • Brändilupauksen muotoilu
  • Workshopit
  • Henkilökunnan brändikoulutuskiertueen
  • Autojen visuaalisen ilmeen mallikohtainen suunnittelu
  • Asukokonaisuuksien suunnittelu
  • Taksitolppien ja tapahtumateltan suunnittelu
  • Lentokentän palvelupisteen ja mainosten suunnittelu (mm. lattiatarrat, animaatio)
  • Verkkosivujen ilmeen ja teknisen toteutuksen
  • Sisäisen, toimistohenkilöstölle, autoilijoille ja kuljettajille tarkoitetun extranetin
  • Tekstisuunnittelua, mm. tiedotteet
  • Sosiaalisen median sisällöntuotantoa
  • Tapahtumasuunnittelu
  • Valokuvaukset