45 Special

website, logo, brand identity

2018

Case Study


Legendaarisen 45 Specialin kolmas vuosikymmenes Oulussa alkoi täyttyä ja pääsimme päivittämään ravintolan ilmettä. Motiivina muutokselle oli paitsi pääsemään puraissut ajan hammas myös sukupolvenvaihdos, sillä Roope Sulkala on ottanut ravintolan vetovastuun portaittain isältään Ilpolta.

Nyt Nelivitonen elää jo kolmatta visuaalista kokonaisuutta, joista kaksi seuraavaa on tuotettu Brandsteinin voimin. Tuomas suunnitteli edellisen ilmeen 2010 ja nyt ilmeen pääsuunnittelijana toimi Camilo. Ilmeen näkyvimpinä sovelluksina toteutimme mm. käyntikortit, kantiskortit, kassit, t-paidat ja hupparit.

Slogan päivitettiin vastaamaan paremmin Nelivitosen nykyistä musiikkitarjontaa, joka ei keskity enää pelkkään rokkiin. ”Loud enough” kertoo, että Numerobaari on vakuuttanut asemansa paitsi oululaisessa myös suomalaisessa musiikkikentässä – kannukset on jo todistettavasti hankittu. Takana on kuitenkin edelleen rokkiasenne: sopivasti räminää ja mäiskettä.

  • Stuff

”Kävimme yhdessä Brandsteinin kanssa ensin läpi, millaista muutosta toivoisin. Sen jälkeen he saivat vapaat kädet tehdä esityksen, johon oli helppo olla tyytyväinen – uusi henki oli tavoitettu onnistuneesti. Suunnittelijat toivat pöytään raikkaita ideoita ja kaikki hommat hoituivat sovitusti aikataulussa ennen uuden 45 Specialin avajaisia.”

-Roope Sulkala, Ravintoloitsija.

Samassa yhteydessä ilmeen ja sloganin päivittämisen kanssa suunnittelimme baarin, klubin, ravintolan ja kaupunkikulttuurin hybridille uudet verkkosivut, joihin pääset tutustumaan osoitteessa http://www.45special.com/. Verkkosivujen suunnittelussa huomioitiin erityisesti mobiilikäyttö, sillä suurin osa sivuston vierailijoista etsii tietoa sieltä mobiililaitteella. (Toki sivusto näyttää kolmealta desktop-versionakin.) Tämä tarkoitti käytettävyyssuunnittelua ja uudenlaisen valikkorakenteen ja toimintalogiikan rakentamista. Ruoka ja ohjelma nostettiin paremmin esille, jotta asiakas saa kaipaamansa tiedon helposti. Sivuston teknisenä toteuttajana toimi kumppanimme Iggo Software.

Myös ravintolan sisustusta raikastettiin. Sen osalta suunnittelutyö onnistui luontevasti arkkitehdin paperit saavuttaneelta Tuomakselta, sillä Tuomas on vastannut myös vuosien 2001, 2006 ja 2008 remonttien suunnittelusta. Valaistusta jalostettiin ja keskikerros sai päivitetyn olemuksen. Lopulta muutoskohteita ei ollut määrällisesti paljoa, mutta koska ne olivat yleisilmeen kannalta merkittäviä, syntyi henkisesti tunne isommastakin siirtymäriitistä.

Uskollisuus perinteille ja samassa hengenvedossa kyky uusiutua ovat olleet 45 Specialin pitkäikäisyyden menestysresepti. Onnea ja menestystä myös tuleville vuosille, nähdään Numerobaarissa!