From our blog

Haluamme jakaa ajatuksiamme kiinnostavista asioista kanssanne.

10 vinkkiä sisältömarkkinointiin

 

Joko olet kuullut puhuttavan sisältömarkkinoinnista? Sillä tarkoitetaan asiakkaan tarpeista nousevan sisällön tuottamista, jonka tarkoituksena on sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä. Kyse on siis lopulta niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin kiinnostavien sisältöjen luomisesta. Pyrkimyksenä on tarjota hyötyä, auttaa, innostaa, informoida tai viihdyttää vastaanottajaa – luoda suhde asiakkaaseen.

 

Megafoni

Sisällöillä on valtaa. Globaalisti Facebook-sisältöjä jaetaan keskimäärin 3,3 miljoonaa kpl/min ja twiittauksia vastaavasti noin 280 000 kpl/min. Blogeja on vuoden 2006 jälkeen perustettu yli 200 mijoonaa. Tiedon jakamisen merkitystä ei voi enää sivuuttaa, vaan siihen on heittäydyttävä mukaan. Koska sosiaalisen median läpimurron myötä sisältöjä luovat yritykset itse sekä asiakkaat, on brändin rakentuminen vahvasti myös asiakkaan käsissä.

Suoraviivainen palvelupolku on muuttunut monikanavaiseksi matkaksi informaatiotulvassa, jossa kauppaa käydään asiakkaan ajankäytöstä – arvokkain sisältö voittaa. Myös Googlen kaltaiset hakukoneet arvottavat hyviä sisältöjä perinteisiä hakusanoja korkeammalle. Vallalla oleva markkinointimalli (inbound marketing) perustuu siihen, että asiakas löytää jotain itseään kiinnostavaa ja ottaa yhteyttä markkinoijaan. Tästä syystä yrityksen tulee olla helposti löydettävissä ja saavutettavissa ja sen on tarjottava jotain, mikä aidosti kiinnostaa ja antaa lisäarvoa. Kun tarjolla on hunajaa, saadaan mehiläiset luokse. Mutta missä sitten tulisi näkyä?

Sisältöjen tuottamiseen on monenlaisia tapoja samoin kuin niiden jakamiseen. Tässäkin tulee mennä sisältö edellä. Mikäli sinulla on kiinnostavaa ajankohtaistietoa kerrottavana, voit kertoa sen vaikkapa blogissasi tai Facebook-sivullasi. Mikäli sinulla on kiinnostavaa näytettävää, saattavat Pinterest tai Instagram olla oikeita kanavia. Sisältöjä voi jakaa Facebook-postausten ja twiittausten muodossa, kuvina ja videoina, infograafeina ja erilaisia asiakasta hyödyttävinä top-listauksina – siis lähes missä muodossa tahansa. Myös kanavien kirjo on runsas ja eri kanavat tukevat toisiaan. Sosiaalisilla yhteisöpalveluilla (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest…) voidaan tukea verkkosivujen sisältöjä tai jakaa blogi-kirjoituksia; mobiilisisällöt taas tukevat liikkuvuutta. Sähköiset uutiskirjeet, verkkoyhteisöt ja erilaiset suosittelukanavat sen sijaan ovat tehokkaita sitouttamiskeinoja. Sisältö määrittää siis sen, mikä kanava on oikea. Oiva apu on hyvin suunniteltu sisältöstrategia, joka helpottaa sekä sisältöjen tuottamista että jakamista.

Koska myös me haluamme jakaa arvokasta sisältöä, koostimme top 10 -listan parempien sisältöjen tuottamiseen. Koska kyse on tietoiskusta, julkaisimme sen täällä blogissamme. Koska haluamme sen tavoittavan mahdollisimman suuren yleisön, jaoimme sen myös Facebookissa ja LinkedInissä sekä sähköisenä uutiskirjeenä. Tässä se tulee:

1. Puhu totta ja vain totta.
2. Älä panttaa tietoa, vaan jaa se kaikille.
3. Tunne yleisösi ja puhu heidän kielellään.
4. Kerro asioita, jotka ovat yleisösi kannalta olennaisia ja kiinnostavia.
5. Jaa informaatiota, joka auttaa / informoi / innostaa / viihdyttää yleisöäsi.
6. Älä kerro itsestäsi – anna asiakkaan kertoa sinusta.
7. Ota eri kanavat haltuun ja tavoita yleisösi.
8. Kuuntele yleisöäsi ja anna heidän puhua.
9. Tehdessäsi virheen, älä selittele vaan pyydä anteeksi.
10. Anna jotain, mitä kilpailijasi eivät anna.

Me Brandsteinilla autamme asiakkaitamme sisältöstrategian luomisessa, relevanttien sisältöjen tuottamisessa sekä niiden toteuttamisessa eri medioissa. Ota yhteyttä: info@brandstein.fi

Kirjoittaja: Virpi Vainio

 

Ei kategoriaa | | No Comments

Comments are closed.

« »